
Om mig, Charlotta Rönn
Jag brinner för att göra skolan och universitet till en bättre plats för elever och studenter. Att individer lär och utvecklas är viktigt både på ett personligt plan och för samhället i stort. Kanske har det aldrig varit viktigare att samhällsmedborgare lär sig att tänka kritiskt och att uttrycka sina egna åsikter (och att inte bara upprepa andras reflektioner och åsikter) än i dagens informations- och kunskapssamhälle.
Jag är nyfiken och strävar alltid efter att förstå hur saker är relaterade i olika sammanhang och jag älskar att både lära mig nya saker och att lära ut det jag kan och har erfarenhet av. Innan jag sökte till forskarutbildningen arbetade jag som lärare i engelska vid ett amerikanskt språkcenter i Casablanca (Marocko) i tio år.
Vid det amerikanska språkcentret American Language Center (ALC) studerade ca 5 000 barn, ungdomar och vuxna. Skolledningen och läroböckerna var amerikanska, och språkcentrets styrdokument slog fast att vi lärare måste använda kollektiva elevcentrerade undervisningsformer: pararbeten, grupparbeten och/eller mingel-aktiviteter skulle användas vid varje lektion, fokus låg på muntlig framställning (dvs. samtala med andra), och eleverna skulle lära varandra engelska (t.ex. introducera glosor och grammatik, samt korrigera fel i tal och skrift). Läraren skulle fungera som en motor som aktiverade elevernas interaktion med varandra och därmed deras lärande. Vi lärare skulle tala så lite som möjligt under lektionerna.
Det var vid ALC som mitt intresse för de pedagogiska frågor väcktes, och som gjorde att jag började studera pedagogik (på distans vid Umeå universitet) och sedan fortsatte på forskarutbildningen. Det var också mina erfarenheter från ALC som lade grunden för mitt forskningsintresse: att utforska var gränsen går för elever och studenter mellan att å ena sidan hjälpa varandra på ett konstruktivt sätt som främjar kunskapsutveckling och autonomi, och att å andra sidan göra skolarbete åt andra på ett sätt som kan ses som ett hinder för vissa elevernas lärande och som skapar ett beroende till andra och/eller AI. Var börjar och slutar den enskilda elevens ansvar för de egna skolprestationerna, och hur ser eleverna själva på detta? I min avhandling, och i mina därpå följande forskningsprojekt, strävar jag efter att kartlägga när, hur, och om social interaktion mellan elever/studenter (muntlig och skriftlig) i olika lärandesituationer slår över till att bli interaktioner som hindrar den enskilda individens kunskapsutveckling.
Syftet med min forskning är tanken att om vi vet mer om vilka strategier elever och studenter använder sig av (utan lärarnas vetskap) i sina studier, så får vi värdefulla verktyg i arbetet med att optimera utbildningskontexter så att de blir bättre anpassade till elevernas behov och förutsättningar. Detta, menar jag, är viktigt både på ett individuellt plan och på ett samhälleligt plan eftersom det är av största vikt för individen likväl som för samhället i stort att framtida samhällsmedborgare tillgodogör sig grundläggande färdigheter i att läsa, skriva, och att kritiskt granska. Genom utveckla dessa färdigheter kommer de att kunna utveckla en autonomi i vårt kunskapssamhälle som präglas av fakenews och AI-genererade informationsflöden. Skolans roll är central i detta och därför är det viktigt att skolor och universitet är platser som elever och studenter upplever som meningsfulla. Genom att studera elevers och studenters perspektiv på att studera vill jag bidra med ovärderlig kunskap om hur de själva ser på lärande och formell utbildning. Detta menar jag är ovärderliga grundförutsättningar för att göra skola och universitet bättre för elever och studenter – och för att säkerställa att formell utbildning lyckas forma de självständiga och kompetenta samhällsmedborgare som behövs i framtiden.
Curriculum Vitae
UTBILDNING
2023
Filosofie doktor i pedagogik (Linnéuniversitetet). Disputerade med sammanläggningsavhandlingen Backstage pedagogy: Compulsory school pupils’ informal social strategies when dealing with formal individual writing assignments for assessment. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-125604 (Avhandlingen har en svensk sammanfattning på sidan 151.) Resultaten visar hur högstadieelever, som växt upp med sociala medier och digital teknik, hanterar formell utbildnings stora fokus på betyg och bedömning av individuella prestationer. Detta sker bl.a. genom att eleverna flyttar skolarbetet till arenor där lärarna saknar inblick, dvs. ”bakom elevernas kulisser”. Några exempel är att a) eleverna i och utanför klassrummet loggar in på varandras datorer och skriver originaltexter för kamrater, b) mer högpresterande elever utanför skolan delar bilder på färdiga inlämningsuppgifter med kamrater som sedan formulerar om dem ”med egna ord” och lämnar in till lärarna för bedömning och c) läckta nationella prov delades på klassens Snapchatgrupp.
2013
Filosofie doktor i pedagogik (Linnéuniversitetet). Disputerade med sammanläggningsavhandlingen Backstage pedagogy: Compulsory school pupils’ informal social strategies when dealing with formal individual writing assignments for assessment. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-125604 (Avhandlingen har en svensk sammanfattning på sidan 151.) Resultaten visar hur högstadieelever, som växt upp med sociala medier och digital teknik, hanterar formell utbildnings stora fokus på betyg och bedömning av individuella prestationer. Detta sker bl.a. genom att eleverna flyttar skolarbetet till arenor där lärarna saknar inblick, dvs. ”bakom elevernas kulisser”. Några exempel är att a) eleverna i och utanför klassrummet loggar in på varandras datorer och skriver originaltexter för kamrater, b) mer högpresterande elever utanför skolan delar bilder på färdiga inlämningsuppgifter med kamrater som sedan formulerar om dem ”med egna ord” och lämnar in till lärarna för bedömning och c) läckta nationella prov delades på klassens Snapchatgrupp.
2016
Högskolepedagogik och flexibelt lärande, 15 hp. (Mittuniversitetet)
1981 - 2013
Drygt 300 hp (Göteborgs universitet). inklusive en fil.kand. i litteraturvetenskap.
2012
Fil.kand. i pedagogik och engelska (Umeå universitet). C-uppsatsen: Självbedömning av engagemang i klassrummet: marockanska engelskelever i åldrarna 11 – 15 år
YRKESERFARENHET
2021 - 2023
Adjunkt i pedagogik vid Högskolan i Gävle. Jag har undervisat på Förskollärarprogrammet, Grundlärarprogrammet F-3, Grundlärarprogrammet 4-6, Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, KPU, Ämneslärarprogrammet (grundskola och gymnasium), Magister/masterprogrammet, samt i pedagogik som fristående kurs. Jag har handlett självständiga arbeten inom pedagogik och didaktik. Jag har undervisat inom den utbildningsvetenskapliga kärnan, specialpedagogik, och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Jag har föreläst (grund och avancerad nivå) om t.ex. betyg & bedömning, forskningsetik, skolans systematiska kvalitetsarbetet, samt referensteknik. Jag har lett litteraturseminarier, hållit workshops, bedömt inlämningsuppgifter på grund- och avancerad nivå, samt varit biträdande examinator för examensarbeten på magisternivå. Jag har deltagit i kursutveckling, föreläst vid flera olika institutioner och även hållit workshops för kollegor om hur min forskning kan bidra till att öka förståelsen för studenternas bakgrund och tidigare erfarenheter, samt att förbättra grunden för studenternas utbildning.
2003 - 2014
Lärare i engelska som främmande språk vid American Language Center i Casablanca, (Marocko) med 5 000 elever (barn och vuxna). Jag arbetade i en internationell miljö med stor fokus på elevcentrerat lärande. Den 100-gradiga amerikanska betygsskalan användes vid betygssättning. Undervisningen präglades av att eleverna skulle lära av varandra (och läraren skulle ansvara för att detta möjliggjordes) och muntligt deltagande stod för 50 % av elevernas betyg. Det var obligatoriskt med par- och grupparbeten varje lektion. Det var här mitt intresse väcktes för det som senare blev ämnet för min avhandling i pedagogik: intresset för hur elever assisterar varandra med skolarbete (utan lärarnas vetskap) och vilka konsekvenser det får.
2005-2010
Frilansjournalist och fotograf, reportage från Marocko. Jag har bl.a. publicerats i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, ETC, Arbetaren, Kyrkans tidning och Kamratposten med artiklar om bl.a. barns rättigheter.
VETENSKAPLIG ERFARENHET
2024-
Granskare (reviewer) för den akademiska tidskriften Journal of Academic Ethics (Springer)
2016 – 2025
Presentation av min forskning vid 18 internationella konferenser:
American Anthropology Association Conference (2020)
European Conference on Ethics and Integrity in Academia (ECEIA) (2020, 2021, 2022 & 2024)
European Conference on Educational Research (ECER) (2019, 2021 & 2024)
9th Nordic Curriculum Theory Conference (Den här presentationen höll jag tillsammans med professor Daniel Pettersson vid Högskolan i Gävle.)
Nordic Educational Research Association (NERA) (2016, 2019, 2020, & 2022, 2025) Vid NERA har jag förutom att presentera min forskning vid fem konferenser även bjudits in att presentera min forskning vid symposier. Vid årets konferens höll jag en workshop på temat: How may we oppose neoliberal educational reforms’ impact on formal education and social life?
Oxford Ethnography and Education Conference (OEEC) (2018, 2019, 2022 & 2024)
Kommande konferenser under 2025:
Sommaren 2025 kommer jag att presentera ny forskning vid European Conference on Ethics and Integrity in Academia (ECEIA) på temat: How do pupils distinguish between helping and cheating? An ethnographic study from a Swedish municipal lower secondary school).
Vid European Conference on Educational Research (ECER) i slutet av sommaren kommer jag att presentera ett lärarperspektiv på min tidigare forskning om hur elever assisterar kamrater med skolarbete utan lärarnas vetskap för att erhålla högre betyg. Här ingår även lärares uppfattning om elevernas användning av AI. Min presentation har titeln: How Can Teachers Support the Individual’s Learning in a Digitalized Sharing Culture? Teachers' Regard on the Pupils’ "Backstage Pedagogy".